Schrijfdossier

Schrijfdossier

dinsdag 7 oktober 2014

Verslag BAGger



Geslaagde BAGger-week 3e klassers camphusianum

Vorige week, 29 september tot en met 3 oktober, was er voor de derdeklassers van het Gymnasium Camhusianum de zogenaamde BAGger-week. Zoals elk jaar was het ook vorige week weer een geslaagde week en dit jaar was het alweer het twintigste jaar dat de BAGger-week gehouden werd. De kinderen baggerden rond in de omgeving van de boerderij van de heer Scherpenzeel in Schoonrewoerd.

In de zogenaamde BAGger-week gaat het om een aantal vakken waarover in deze week geleerd wordt, namelijk aardrijkskunde, scheikunde, biologie en kunst. Elke dag van de week hebben de scholieren in groepjes één van deze vakken. In de ochtend doen de scholieren proefjes, gaan ze bij verschillende boerderijen langs en doen ze voorwerk voor de middag, want in de middag moeten de scholieren een poster maken over de informatie die ze die ochtend gekregen hebben of zelf gezocht hebben, en krijgen ze er een cijfer voor.
Met het vak kunst maken ze dan geen poster, maar een groot schilderij van tekeningen die ze in de ochtend hebben gemaakt.
Ook dit 20ste jaar begon, op 29 september, de BAGger-week meteen gezellig. De scholieren kwamen allemaal bij elkaar in de schuur van de boerderij van heer Scherpenzeel. Eerst kregen ze de instructies voor de rest van de week en daarna konden ze dan eindelijk beginnen. Bij de instructies zegt de heer Scherpenzeel elk jaar weer dat hij een grote verzamelaar is van jackjes en dat als de scholieren er een willen geven, hij er graag een in zijn collectie zou willen opnemen. Ook deze week zijn er een aantal jackjes ingeleverd, dat stelde de heer Scherpenzeel erg op prijs.
Aan het eind van de week waren de scholieren natuurlijk een beetje vermoeid van de zware week, maar over het algemeen hadden ze nog steeds een positieve mening. 'Het is zowiezo een stuk leuker dan een gewone week op school en de hele tijd in de les zitten. Én je hebt ook nog eens geen huiswerk' zeiden Margot en Eva uit 3E met een grijns op hun gezicht, terwijl ze elkaar aankeken.
Al met al dus een gezellige en relaxe week.
Aan eind van de week moesten de scholieren ook kiezen van welk vak ze uiteindelijk een netposter, een mooie en nette poster, gaan maken. Die worden dan aankomende dinsdag samen met de grote schilderijen, die ze tijdens het vak kunst hebben gemaakt, gepresenteerd op Het Camphusianum zelf in Gorinchem. De scholieren latten dan s'avonds om kwart over zeven hun mooie posters en schilderijen zien. Alle ouders kunnen niet alleen alle mooie posters en schilderijen zien, maar ze moeten ook nog eens jureren. Want er zullen een aantal prijzen worden uitgereikt.
Kort gezegd een leerzaam en leuk project!


2 opmerkingen:

  1. Hoi Margot,
    Je hebt een goed verslag geschreven, alleen vind ik het jammer dat je niet in de ik-persoon hebt geschreven. Ook zijn er meerde spellingsfouten dus pas daar op. Verder heb je alles leuk omschreven en goed uitgelegd wat we hebben gedaan.

    Sophie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Margot,

    De tekst is erg goed geworden! Het is wel wat kort, maar het is aan de andere kant ook wel fijn om zo'n korte samenvatting te hebben over BAGger. Ook heb je een leuk plaatje toegevoegd.
    Als ik jou was, zo ik wat meer verwijswoorden gebruiken. Dit houdt het overzichtelijker voor jezelf en voor anderen. Ook is loopt de tekst niet lekker, als er drie keer vlak achter elkaar scholieren in staat...
    Aan het eind van het stuk staat er opeens een stuk waarin je in de derde persoon over jezelf praat. Deze perspectiefwissel is vooral verwarrend. Het lijkt hierdoor voor iemand die dit stuk niet heel aandachtig leest, alsof je vertelt over iets dat iemand anders gezegd heeft. Het was ook wat jammer dat je geen slot had waarin je de tekst samenvatte.
    Het is erg leuk dat je ook een stukje van je tekst aan meneer Scherpenzeel gewijd hebt. Volgens mij heeft bijna niemand dat gedaan, terwijl het zonder hem niet mogelijk zou zijn.

    Al met al een prima tekst!

    Menno

    BeantwoordenVerwijderen